پارسیل


پروتز پارسیل دندان چیست؟
پروتز دندان در اصطلاح به معنی دندان مصنوعی یا تعویض دندان است که انواع مختلفی دارند، از روکش های ساده برای ترمیم یک دندان گرفته تا پروتزهای کامل دندان که دندان مصنوعی نامیده می شوند، جزو پروتز های دندان هستند ، دندان پزشکان به دلایل زیبایی یا پزشکی پروتز دندان متحرک و ثابت را تجویز می کنند.
 
پروتز پارسیل
گاهی پیش می آید که ما یک یا چند دندان خود را از دست می دهیم و جای خالی دندان ها در دهان جذابیت چهره ما را کم می کند. همچنین مشکلاتی مثل خلل در جویدن غذا پیدا خواهیم کرد . پروتز پارسیل راهی برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته ما هستند.
 
پروتز دندان متحرک
پروتزهای دندانی به دو نوع  ثابت و متحرک هستند و بنابر درخواست بیمار و همچنین تشخیص متخصص دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی استفاده می شوند. پروتز پارسیل از معروف ترین پروتز های متحرک دندانی محسوب می شوند. وقتی که بیماران از روش پروتز پارسیل استفاده می کنند، امکان دارد تا چند هفته نخست احساس خوبی نداشته باشند و حتی گاهی احساس کنند که یک شئ خارجی در دهان آنها وجود دارد. البته بعد از مدتی بیمار به این شرایط عادت کرده و می تواند با آنها همچون دندان طبیعی رفتار کند.
 
اجزا تشکیل دهنده پروتز پارسیل
دندان های پروتز پارسیل بوسیله یک پایه به هم وصل می شوند. رنگ پایه نیز همرنگ لثه است. که در نهایت توسط یک اسکلت فلزی بهم وصل می شوند . پروتز پارسیل با استفاده از گیره های فلزی که باعث استحکام آنها در دهان بیمار می شود، مثل دندانهای طبیعی کار می کنند. یکی از ویژه گی های  پروتز پارسیل  پنهان ماندن از دید دیگران است. همین دلیل باعث شده تا بسیاری از بیماران از روش پروتز پارسیل استفاده کنند. بعضی مواقع نیز برای طبیعی تر شدن دندانها می توان از روکش استفاده کرد.
مراقبت های بعد از انجام پروتز پارسیل
  • استفاده از مسواک های مخصوص
  • استفاده از مسواک برای نظافت دندان و دهان
  • شستشوی پرتزه پارسیل نیز همچون دندانهای طبیعی ضرورت دارد
 
نکات مهم بعد از انجام پروتز پارسیل
پروتزهای پارسیل نباید  توسط خود بیمار تنظیم شوند. چرا که بیمار به اندازه کافی در این کار مهارت و تخصص ندارد و امکان دارد در حین تنظیم به پروتزها نیز آسیب وارد شود. بعضی بیماران نیز اقدام به استفاده از چسب های موجود در بازار می کنند. در حالی که این چسب ها شیمیایی بوده و به سلامت بیمار صدمه وارد می کند.

 انواع پروتز دندان
پروتز ثابت
در بین عموم پروتز ثابت دندان به عنوان روکش دندان مرسوم است …
پروتز متحرک
اوردنچرنوعی درمان پروتز دندانی متحرک است که نسبت به پروتز کامل دندان راحت تر است
پروتز کامل
پروتز کامل معمولی، مدتی پس از کشیدن دندان‌ها و ترمیم شدن بافت لثه ساخته می‌شود.
پروتز پارسیل
پروتز متحرک پارسیل زمانی کاربرد دارد که بیمار یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد.