جراحی ایمپلنت


 ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان:اگر یک یا چند دندان از دست رفته دارید و در حال بررسی کاشت دندان هستید،ما میتوانیم به شما کمک کنیم. شما می توانید از این راهنمای استفاده کنید تا بتوانید درک کنید. برخی از مردم به دلیل افزایش سن و یا دیگر مشکلاتی که ممکن است برای هرکسی پیش آید، یک یا تعدادی از دندان‌هایشان را از دست داده‌اند. این مشکل نه تنها از لحاظ ظاهری خوشایند نیست، بلکه مشکلات دیگر مانند ناراحتی ناشی از خوب غذا نخوردن و... را نیز به وجود می‌آورد. به دلیل مشکلات این چنینی و نیز  مسائل زیبایی شناختی دندان ها، افراد به دنبال روشی دائمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته ی خود هستند. پیش از به وجود آمدن ایمپلنت دندان، استفاده از پروتز متحرک (در اصطلاح عامیانه دندان مصنوعی) به جای ایمپلنت مرسوم بود.
اما امروزه، کاشت ایمپلنت باعث انقلابی در جایگزینی دندان ها شده است. قبل از اینکه ایمپلنت دندان به وجود بیاید، افراد دارای پروتز دندان قادر به جویدن انواع بسیاری از مواد غذایی نبودند. امروزه این مشکل با استفاده گسترده از ایمپلنت دندان مرتفع شده است. کوتاهترین تعریف ایمپلنت دندان می تواند این باشد که "ایمپلنت یک دندان مصنوعی دائمی برای جایگزینی دندان و یا دندان های از دست رفته است که درست همانند دندان های طبیعی عمل می کند"
در گذشته، افراد بی دندان مجبور بودند که از دست دندان مصنوعی (پروتز متحرک) استفاده کنند ولی مشکل این نوع پروتز ها ان بود که بمرور تحلیل استخوان باعث لقی و جابجایی ان در حین غذا خوردن و حرف زدن می شد.
امروزه با استفاده از ایمپلنت می توان تمام دندانهای قوس فک را بصورت ثابت، بازسازی و جایگزین کرد. پروتزهای ثابت ایمپلنت، احساس راحتی بیشتری برای فرد ایجاد می کند و مانع از تحلیل استخوان فک می شود و در ضمن احساسی مشابه دندانهای طبیعی فرد را دارد و در ضمن ثابت است و لازم نیست مانند دندان مصنوعی بیرون اورده شود.
جراحی ایمپلنت دندان روشی است که در آن پایه های فلزی پیچ مانند، جایگزین ریشه دندان می شود. روكش هاي دنداني جایگزین دندان های آسیب دیده یا از دست رفته می شوند که مانند دندان های واقعی به نظر می رسند و کار می کنند.
نحوه انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک شما بستگی دارد. جراحی ایمپلنت دندان ممکن است شامل چندین روش باشد. مهمترین مزیت ایمپلنت پشتیبانی کامل از دندانهای جدید شما است. فرآیندی که نیاز به بهبود استخوان در اطراف ایمپلنت دارد. از آنجا که این ترمیم استخوان به زمان نیاز دارد، این روند ممکن است بين ٢تا ٤ماه طول بکشد.

در این روش لازم نیست به ازای هر دندان یک ایمپلنت قرار داد و معمولا با انجام ۸ واحد ایمپلنت در قوس هر فک می توان تمام دندانها را جایگزین کرد.
ایمپلنت دندان جایگزین ریشه های دندان می شود. و یک پایه قوی برای دندان دائمی (ثابت) یا قابل جابجایی ایجاد می کنند که با دندان های طبیعی شما سازگاری دارند.
.
ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم خالص است که با بدن انسان سازگاری دارد. شکل آن به صورت میله باریکی است که درون استخوان فک قرار داده می شود. گفته می شود که امروزه ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندانهای از دست رفته است. نکته قابل توجه در مورد آن این است که اگر پس از قرار گرفتن در فک به طور صحیح از آن نگهداری شود، ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت.
.
 فرآیند کاشت ایمپلنت چگونه است؟
 
عمل کاشت دندان نیاز به عمل جراحی دهان دارد . در حین عمل ، متخصص ایمپلنت ، سوراخ کوچکی در استخوان فک ایجاد کرده و پایه ی ایمپلنت را به دقت در استخوان پیچ می کند. سپس لثه روی کاشت گذاشته می شود و تا بهبودی جای زخم زمان داده می شود.
پس از آنکه پایه ایمپلنت به اندازه کافی بهبود یافت ، یک عمل جراحی دوم لازم است تا کانکتور یا اتصال دهنده (اباتمنت) در قسمت بالای پایه ی کاشت قرار گیرد. در آخر ، تاج در بالای  اتصال دهنده (اباتمنت) قرار می گیرد. این تاج با مواد مخصوص دندان و یک پیچ کوچک به اباتمنت وصل می شود.
توجه داشته باشید که این روش در مورد 
ایمپلنت دندان در یک  متفاوت می باشد. ایمپلنت فوری  روزبه دلیل مسائل زیبایی ، معمولا ابرای ایمپلنت دندان های جلو استفاده می شود. پس از اتمام فرایند کاشت ایمپلنت دندان،  متخصص ایمپلنت شما احتمالاً رژیم غذایی شامل غذاهای نرم و سالم را برای یک دوره زمانی توصیه می کند.
تفاوت بین مواد ایمپلنت چیست؟
بین مواد کاشت 
ایمپلنت تفاوت های عمده ای وجود دارد ، اگرچه نیازی به تحقیق در ساخت ، مدل و مواد کاشت دندان نیست (همانطور که هنگام خرید ماشین عمل می کنید) ، باید به پریودنتیست خود اطمینان کامل داشته باشید. از تخصص، تجربه و مهارت دندانپزشک خود اطمینان کامل داشته باشید و از گزینه های موجود در ایمپلنت آگاه باشید.
در زمان انتشار این مقاله ، بیش از 60 تولیدکننده مواد 
ایمپلنت دندان از جمله FDA ، شامل پایه ایمپلنت ، اتصالات (اباتمنت) و تاج تأیید شده است. این سیستم های کاشت دندان از نظر پیچیدگی ، کیفیت و قابلیت اطمینان متفاوت هستند.
.

ایمپلنت دندان چگونه کار می کند؟
نحوه عملکرد ایمپلنت دندان با گذشت سالها تغییر کرده است ، اما به هر حال منظور از "ایمپلنت دندان" این است که مانند دندانهای طبیعی عمل کنند و جایگزین شوند ، یعنی شما آنها را تمیز کرده و مانند دندان های طبیعی خود با آنها غذا بخورید.
چه کسانی می توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟
اگر از سلامت دهان و دندان ، سلامت عمومی قابل قبول و استخوان کافی برای پشتیبانی از 
ایمپلنت برخوردار هستید ، شما کاندیدای خوبی برای یک ایمپلنت دندان باشید. بعضی اوقات ممکن است پیوند استخوان لازم باشد. اگر به بیماری مزمن یا بیماری خود ایمنی مبتلا هستید ، دریافت ایمپلنت ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد.
شما باید قبل از انجام عمل 
ایمپلنت با هر دو دندانپزشک و پزشک عمومی خود مشورت کنید. همچنین ، اگر سیگاری هستید ، این موضوع می تواند شانس شما در انجام ایمپلنت موفقیت آمیز را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. اگر دندانپزشک و پزشک شما موافقت کنند که از نظر سلامتی مانعی برای کاشت ایمپلنت دندان ندارید ، لازم است که بهداشت دهان و دندان را قبل از ، حین و بعد از عمل ایمپلنت رعایت کنید. اکثر افرادی که به بیماری مزمن یا بیماری خود ایمنی مبتلا نیستند می توانند کاندیدای خوبی برای  ایمپلنت دندان باشند.
انواع ایمپلنت دندان چیست؟
دو نوع اصلی ایمپلنت دندان وجود دارد: اندوستیل (endosteal) و تحتانی  (subperiosteal). ایمپلنت های اندوستیل در داخل استخوان وارد شده و با آن تلفیق می شوند. ایمپلنت های ساب پریواستیل یا تحتانی به سادگی در بالای استخوان فک  و زیر لثه قرار می گیرند - این مورد به دلیل عملکرد ضعیف دیگر به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. در هر دو حالت ، به دوره بهبودی نیاز دارد که می تواند چندین ماه طول بکشد. 
ایمپلنت های تک دندان
یک ایمپلنت تک دندان جایگزین ریشه ی یک دندان از دست رفته میتواند  شود و مانند بعضی از روشها ، به دستکاری و استفاده از دندان های اطراف نیازی نیست. ایمپلنت دندان نه تنها یک گزینه خوب  ، بلکه به این دلیل که از دست رفتن یک دندان می تواند مشکلات گفتاری ایجاد کند ، جویدن غذا را دشوارتر می کند ، به تدریج باعث تغییر دندان های اطراف خود شود و حتی می تواند سبب از دست دادن استخوان شود. کاشت یک دندان جایگزین ریشه ی از دست رفته ی دندان می شود. یک کاشت دندان یک واحد مستقل است و شامل دستکاری دندان مجاور آن نمی شود.
.

مزایای ایمپلنت دندان چیست
بر خلاف پروتزهای سنتی ، ایمپلنت های دندانی در استخوان فک شما قرار می گیرد. این امر سبب می شود که ایمپلنت های دندانی همانند دندان های طبیعی در برابر فشار مقاوم باشند و دچار لغزش و یا تغییر نشوند . پس از بهبودی کامل بعد از جراحی ایمپلنت ، معمولاً ایمپلنت های دندانی خیلی راحت تر از پروتزهای استاندارد یا پل ها هستند.
به جز دندان های آسیب دیده ، هیچگونه جراحی یا برداشتن دندان های دیگر لازم نیست. برخلاف پل دندان که در آن از دندان های مجاور استفاده می شود.
مهمتر از همه اینها ، داشتن المپلنت دندان می تواند به حفظ استخوان در فک شما کمک کند. هنگامی که دندان ها برای مدت طولانی از بین رفته باشد، استخوان فک شروع به تحلیل می کند. تحلیل رفتن استخوان می تواند کل فک و به نوبه خود ساختار صورت شما را تغییر شکل دهد.