بلیچینگ


بلیچینگ دندان چیست؟
با ظهور روش های جدید در دندانپزشکی اکنون داشتن لبخند زیباتر در دسترس افراد بیشتری قرار دارد. یکی از محبوب ترین روش های سفید کردن دندان بلیچینگ دندان است. رنگ مینای دندان ها در اثر مصرف موادی همچون قهوه و تنباکو تغییر رنگ می دهد. اگرچه بسیاری از لکه ها را می توان با تکنیک های سفید کردن دندان از بین برد، اما سفید کردن ممکن است برای افرادی که دندان های حساس دارند نارحت کننده باشد. بلیچینگ دندان یکی از روش های سفید کردن دندان و 
 طرح لبخند، با کمک مواد ویژه است. این کار می تواند هم در مطب دندانپزشک انجام شود اصلاح و هم در منزل توسط خود فرد. البته در هر کدام از این دو روش، مواد متفاوتی برای بلیچینگ دندان استفاده می شود. بلیچینگ دندان و سفید کردن دندان، موجب افزایش اعتماد به نفس افراد شده و حس زیبایی و آراستگی به فرد می دهد.
دندان دارای دو قسمت است: عاج و مینا
مینای دندان روی عاج است. این قسمت ظاهر سفید دندان را ایجاد می کند. با افزایش سن از ضخامت مینای دندان کم شده و به تدریج رنگ عاج نمایان می شود و دندان زرد رنگ به نظر می رسد.
عواملی که باعث زرد رنگ شدن دندان ها می شوند عبارتند از:
سیگار کشیدن
رژیم غذایی نامناسب
رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
مصرف نوشیدنی های حاوی قند
البته گاهی اوقات دیده شده افرادی هم که به طور مرتب مسواک زده و از نخ دندان استفاده می کنند نیز باز هم در اثر مصرف مواد غذایی قندی و غیره، دندان هایشان زرد رنگ شود.
روش بلیچینگ نسبت به دیگر روش هایی مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان صدمه کمتری به مینای دندان وارد می­کند. کامپوزیت ماده سفید کننده ترمیمی دندان است که برای پر کردن دندان هایی که خالی شده و عصب کشی شده است، استفاده می شود. لمینت دندان نیز سازه ای است که توسط دندانپزشک قالب گیری شده و در لابراتوار ساخته می شود و روی دندان سوار می شود.